Yksityisyyden suoja ja evästeet Lue lisää
Valitse alue: Finland

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

IT-uudistukset tähtäävät sujuvampaan arkeen

25.maaliskuu 2025 Ura HRX:llä

Kuluneen vuoden aikana HRX on toteuttanut useita IT-uudistuksia, joilla on pyritty helpottamaan niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin arkea. Reilu vuoden verran HRX-konsernin IT-johtajana työskennellyt Tero Järvinen on ollut keskeisessä roolissa näiden uudistusten eteenpäin viemisessä.

Tällä hetkellä suuri osa Teron työajasta kuluu toiminnanohjausjärjestelmän kehittämisen parissa. Kehitystyön lähtökohtana on käyttäjälähtöisyys – IT-tiimin ensisijaisena tavoitteena on sujuvoittaa asiakkaiden ja työntekijöiden päivittäistä työtä.    

”Järjestelmien käyttäjät ovat mukana kehitystyössä ja keräämme heiltä jatkuvasti palautetta, mitä voisimme tehdä paremmin. Kuuntelemme paljon asiakkaitamme, ja teemme tiiviisti yhteistyötä muiden tiimien kanssa”, Tero kuvailee.

Uudistukset parantavat asiakaskokemusta

Kuluneen vuoden aikana kehitystyö on sisältänyt muun muassa lukemattomia määriä asiakasintegraatioita, lähetysten skannaus- ja seurantatoimintojen kehittämistä sekä uusien asiakashallinta- ja tiketöintijärjestelmien käyttöönottoa kaikissa HRX-maissa.

”Asiakasintegraatioita tulee enemmän ja enemmän. Useat asiakkaat haluavat lähettää tilaukset omista järjestelmistään, jotta heidän ei tarvitse muuttaa olemassa olevia käytäntöjään”, Tero kertoo.

Myös loppusuoralla oleva lähetysten skannaus- ja seurantatoimintojen kehittäminen on ollut iso edistysaskel. Lähetysten kollikohtaiset skannaukset lisäävät toimitusketjun läpinäkyvyyttä ja parantavat lähetysseurantaa. Tällä hetkellä kollikohtaiset skannaukset ovat käytössä kaikilla HRX:n runkolinjoilla, ja tavoitteena on ottaa skannaukset käyttöön myös nouto- ja jakelukuljetuksissa kesän aikana.

”Skannaukset parantavat toimitusketjumme laatua ja pääsemme niiden osalta samoihin standardeihin alan suurempien toimijoiden kanssa”, Tero jatkaa.

Uuden asiakashallintajärjestelmän ja tiketöinnin käyttöönotto ovat osaltaan tehostaneet asiakaspalvelua ja tiedonkulkua kaikissa HRX-maissa. Suunnitteilla on myös tilausjärjestelmän kehittäminen käyttäjäystävällisemmäksi. Tavoitteena on muun muassa yhdistää asiakasraportit osaksi tilausjärjestelmää ja tuoda kerättyä dataa laajemmin asiakkaiden käyttöön.

Priorisointi ja ratkaisukeskeisyys keskiössä 

Käytännön kehitystyön ohella työ IT-johtajana vaatii runsaasti tehtävien priorisointia ja ratkaisukeskeistä lähestymistapaa. Työssään Tero käy jatkuvasti keskustelua muiden työntekijöiden kanssa heidän toiveistaan ja tarpeistaan: 

”Pyrin aina katsomaan, mitä on järkevää toteuttaa ja kehittää kokonaisuus huomioiden. Tykkään ratkoa ja kehittää asioita, ja koen, että tässä työssä pääsen myös tekemään sitä.”

Ennen HRX:lle tuloa Tero työskenteli pitkään ilmailualalla, jossa hän vastasi lennonjohdon järjestelmistä ja niiden kehittämisestä. Nykyisessä IT-johtajan roolissa houkutteli työtehtävien monipuolisuus ja mahdollisuus päästä itse vaikuttamaan asioihin.  

”IT:tä ja järjestelmiä tarvitaan riippumatta siitä, millä tavara kulkee. Järjestelmien ajan tasalla pysyminen on tärkeää koko organisaation kannalta”, Tero kiteyttää.

Sinua voisi kiinnostaa myös:

Tiedote yrityskaupasta

05.maaliskuu 2025 Ajankohtaista
HRX Finland Oy on ostanut Kuljetus Transpori Oy:n koko osakekannan. Yrityskauppa allekirjoitettiin 28.2.2025.

Kun kuljetus ei suju suunnitellusti: vinkit kuljetusvahinkoihin

17.helmikuu 2025 Ajankohtaista
Kuljetusvahingot ovat ikävä yllätys kenelle tahansa. Vuonna 2024 korvasimme kaikkiaan 0,05 % HRX Finlandin kuljettamista lähetyksistä niiden katoamisen tai vaurioitumisen vuoksi.

Kuljetamme myös AKT:n tukitoimien aikana

24.tammikuu 2025 Ajankohtaista
AKT on ilmoittanut tukevansa teollisuusliiton työehtosopimusneuvotteluja satamien saarroilla 27.1.–1.2. AKT:n tukitoimet eivät vaikuta HRX:n omaan vienti- ja tuontiliikenteeseen tai kuljetusaikatauluihin.

Vuoden 2025 poikkeusaikataulut

16.joulukuu 2024 Ajankohtaista
Tarkista vuoden 2025 arkipyhät Suomessa, Baltiassa, Puolassa, Ruotsissa ja Tanskassa.

Yhdessä onnistuen – asiakaspalvelutiimin arkea

19.marraskuu 2024 Ura HRX:llä
Tarja ja Antti työskentelevät osana nelihenkistä asiakaspalvelutiimiä. Tarja on ollut osa HRX Finlandin tarinaa jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan saatuaan ensikosketuksen yritykseen 1990-luvun puolella työharjoittelijan roolissa. Sen myötä työvuosiin on mahtunut tehtäviä muun muassa ajojärjestelystä huolintaan sekä tätä nykyä asiakaspalveluun. Antin ura HRX Finlandin asiakaspalvelussa on puolestaan kestänyt reilu kuusi vuotta tarjoten mahdollisuuksia uuden oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen.

Matkalla päästöttömyyteen: vuoden 2023 päästölaskenta

14.marraskuu 2024 Ajankohtaista
HRX Group on sitoutunut saavuttamaan päästöttömät kuljetukset vuoteen 2035 mennessä. Osana tätä HRX Group on selvittänyt koko konsernin toiminnasta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt. Konsernin ensimmäinen hiilidioksidipäästölaskenta vuodelta 2023 tarjoaa perustan ympäristövaikutusten jatkuvaa seurantaa ja päästöjen vähentämistä varten. Jatkossa päästölaskenta tullaan suorittamaan koko konsernissa vuosittain