Euroopan unioni on tehnyt päätöksen, jonka mukaan vuoden 2024 alusta lähtien myös kansainvälinen meriliikenne liitetään osaksi Euroopan unionin päästökauppajärjestelmää (Emissions Trading System, ETS). Tämä päätös on osa laajempaa järjestelmää, jonka tavoitteena on torjua ilmastonmuutosta kompensoimalla kasvihuonekaasupäästöjä. Päästökauppajärjestelmän tavoitteena on vähentää päästöjä vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa päästöttömyys vuoteen 2050 mennessä.
Aiemmin päästökauppajärjestelmä on kattanut suuret teollisuuslaitokset ja Euroopan sisäisen lentoliikenteen. Vuoden 2024 alusta lähtien päästökauppajärjestelmään liitetään myös kaikki EU:n satamien väliset matkat ja sen piiriin kuuluvat varustamot. Varustamon vuotuisista EU:n alueella aiheutuneista päästöistä sisällytetään päästökaupan piiriin seuraavasti:
• 40 % päästöistä vuonna 2024
• 70 % päästöistä vuonna 2025
• 100 % päästöistä vuonna 2026
ETS ei vaikuta HRX:n asiakashintoihin toistaiseksi
EU:n päästökauppajärjestelmä lisää fossiilisen polttoaineen käytön kustannuksia meriliikenteessä nostaen myös kansainvälisten kuljetusten tuotannollisia kustannuksia. Tämä lisää myös HRX:n operatiivisia kustannuksia. Toistaiseksi emme tule kuitenkaan siirtämään näitä kustannuksia HRX:n asiakashintoihin. Pyrimme aktiivisesti vähentämään kuljetustoiminnastamme aiheutuvia päästöjä ja edistämään siirtymää kohti kokonaistoimintamme hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä.