Tarja ja Antti työskentelevät osana nelihenkistä asiakaspalvelutiimiä. Tarja on ollut osa HRX Finlandin tarinaa jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan saatuaan ensikosketuksen yritykseen 1990-luvun puolella työharjoittelijan roolissa. Sen myötä työvuosiin on mahtunut tehtäviä muun muassa ajojärjestelystä huolintaan sekä tätä nykyä asiakaspalveluun. Antin ura HRX Finlandin asiakaspalvelussa on puolestaan kestänyt reilu kuusi vuotta tarjoten mahdollisuuksia uuden oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen.
Tiimin vahvuudet täydentävät toisiaan
Asiakaspalvelussa työtä tehdään kolmessa eri vuorossa, ja työtehtävät vaihtelevat vuorojen mukaan. Päivittäisiin vastuualueisiin lukeutuu muun muassa yhteydenpito asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin, tilausten vastaanotto ja käsittely, kuljetusasiakirjojen esivalmistelu ja jatkokuljetusten tilaaminen sekä tulliasiakirjojen laatiminen. Yksikään päivä ei kuitenkaan ole samanlainen.
“Joka päivässä on omat mausteensa, jotka tuovat vaihtelua työpäiviin”, Tarja kuvailee.
Työskentely kuljetus- ja logistiikkapalveluiden parissa vaatii hyviä ongelmanratkaisutaitoja ja kykyä työskennellä myös kiireessä. Usein asioita joutuu selvittämään useasta eri tahosta ja niiden ratkaiseminen on harvoin vain omissa käsissä. Tämä tuo omat haasteensa työpäiviin. Parhaimmillaan työ on kuitenkin kehittävää ja palkitsevaa, kun hommat saadaan onnistuneesti maaliin.
”Tässä työssä on parasta se, kun saa hyvää palautetta ja tietää myös itse, että on onnistunut; kun voin kertoa asiakkaalle, että lähetys on jo toimitettu perille”, Tarja jatkaa.
Tarjan ja Antin vahvuudet täydentävät toisiaan. Tarja nauttii aamuvuorojen rutiineista ja on taitava reagoimaan nopeasti muuttuvissakin olosuhteissa, kun taas Antti pitää tulliasiakirjojen parissa työskentelystä ja paneutuu ongelmiin perusteellisesti. Asiakaspalvelutyössä molemmat pääsevät hyödyntämään omia vahvuuksiaan.
Työ, jossa pääsee kehittymään
Siinä missä Tarja on seurannut HRX:n kasvua aitiopaikalta aina yrityksen alkuajoista lähtien, Antti on päässyt syventämään osaamistaan töiden ohella suoritettavien opintojen parissa. HRX tukee työntekijöidensä ammatillista kehittymistä tarjoamalla koulutuksia niin sisäisesti kuin ulkoisten palveluntarjoajienkin toimesta.
“Olen oppinut HRX:llä työskennellessäni paljon kuljetusalasta, tullauksista sekä asiakaspalvelusta”, Antti kertoo.
HRX:llä työskentelyssä Tarja ja Antti arvostavat erityisesti työyhteisössä vallitsevaa luottamusta. Omaa työtä saa ohjata ja tehdä itsenäisesti, mikä lisää motivaatiota päivittäisessä tekemisessä.
”Ongelmatilanteissa pyrin ensin itse ratkaisemaan asiat, jotta osaisin jatkossa hoitaa samankaltaiset tilanteet itsenäisesti”, Antti lisää.
Myös työpaikan yhteiset tapahtumat ja lemmikkiystävällinen toimisto tuovat iloa arkeen. Tarjan Väinö-koira onkin toimistolla tuttu näky.